Steve Jobs School

Nič nie je v septembri aktuálnejšie, ako téma návratu do školy. Pre väčšinu slovenských detí to znamená návrat k stoličkám, plným taškám, perám a zošitom, puberťáci zasa zmenia polohu z ležania na sedenie. Napriek tomu, že september je tak trochu mesiacom nostalgie za letom, jemnej depresie z nárastu povinností, existujú aj jednotlivci, ktorí sa zo začiatku školského roka naozaj tešia.

 

Koniec nudy

Platí to aj pre deti, ktoré chodia do školy rady. Urobiť školu naozaj pútavou je síce veľká výzva, no nie až taká, ako ju urobiť aj skutočne kvalitnou v zmysle vzdelávania. Alternatívne školstvo sa pomaly rozbieha i u nás, no dôveru spoločnosti bude získavať ešte dlho. Tradičný prístup je hlboko zakorenený a len ťažko si vieme predstaviť, aby sa deti učili bez zošitov a kníh. Trochu inak je to, napríklad aj v Holandsku, kde sa deti učia vlastne tak, ako chcú ony samotné. Samozrejme, nie v celej krajine. Hovoríme o základných školách, ktoré svojím programom spadajú pod Steve Jobs School.

 

Prirastené k tabletom

Zatiaľ čo u nás sa v spoločnosti skôr kritizuje nadmerné využívanie technológií a najmä deťmi a mladými ľuďmi, v Steve Jobs School ich používajú denne, bez obmedzenia, no účelovo. Zdá sa to neuveriteľné, hlavne ak si predstavíme malých prváčikov, ktorí v škole môžu robiť to, na čo majú chuť. Môžu sa aj hrať, no lektori veria, že ich to večne baviť nebude a dôležitú úlohu zohrá komunita, workshopy, či vlastná motivácia učiť sa. Navyše, množstvo zošitov a kníh vystriedal tablet. 

 

Systém dneška

Cieľom celého systému je učiť deti tak, aby sa orientovali v dnešnej digitálnej dobe. Cesta k porozumeniu tak tiež musí viesť cez digitálne vzdelávanie. Na margo tradičného vzdelávanie zakladateľ školy Maurice de Hond spomenul, že zajtrajšie vojny sa nedajú vyhrať zbraňami včerajška. Deti tak pri učení využívajú iPady nie len na hranie. Cieľom je naučiť ich s nimi plnohodnotne pracovať, vyhľadávať informácie, spolupracovať na vývoji projektov pod dohľadom mentorov, či zapojiť sa do virtuálneho komunitného centra školy.

 

Alternatívna sloboda

Technológie však nie sú jediným ťaháčikom systému SJS. Učebný program je prispôsobený každému žiakovi zvlášť a tiež tempo, ktorým sa dieťa bude učiť, si vlastne určuje samo. Dôvod je ten, že každé dieťa je iné, a nenájdete dve, ktoré by sa učili rovnako rýchlo a rovnako dobre tie isté veci. Škola sa snaží objaviť a rozvíjať prirodzený talent každého dieťaťa a ostatné zručnosti budovať za pomoci vekovo zmiešaného kolektívu, pričom starší pomáhajú mladším.

Rodičia majú k dispozícii nástroj, ktorým odsledujú všetko, čo si dieťa študovalo samé, okrem toho sa s učiteľmi stretávajú každých šesť týždňov a študijný plán upravujú podľa toho, ako sa deťom darí. 

Ako sa im darí v porovnaní s inými školami si však budeme musieť počkať, školy sú v prevádzke len od roku 2013. 

 

 

Zdieľaj článokShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
alebo klikni, ak sa ti páči

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.